Ενημερώσου και δήλωσε ότι συμφωνείς και εσύ με την επιστολή προς τον Πρωθυπουργό και την υπόλοιπη κυβέρνηση

ΠΡΟΣ: Αξιότιμο Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη 

 

ΚΟΙΝΟΠ.:

  • Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Παναγιώτη Πικραμμένο
  • Υπουργό ΥΠΕΝ κ. Κωστή Χατζηδάκη
  • Υφυπουργό ΥΠΕΝ κ. Γεράσιμο Θωμά
  • Γενική Γραμματέα ΥΠΕΝ κ. Αλεξάνδρα Σδούκου
  • κ.κ. Βουλευτές της Κυβέρνησης
  • Γενικό Διευθυντή κ. Δημήτριο Τσαλέμη, Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, ΥΠΕΝ
  • Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
  • Πρόεδρο του Δ.Σ και Γενικό Διευθυντή ΚΑΠΕ κ. Σπυρίδων Οικονόμου
  • Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού A.E.

_/_/2019

Αρ. Πρωτ.: _

ΘΕΜΑ: Παραβίαση συμβάσεων του κράτους με τους ιδιοκτήτες φωτοβολταϊκών στέγης, ΝΟΜΟΣ  4254, ΦΕΚ:85Α 7–4–2014 

 

Σημαντικότερα σημεία: 1) 42.000 νοικοκυριά υπέγραψαν με την πολιτεία συμβάσεις με εγγυημένες τιμές για την παραγωγή πράσινης ενέργειας από μικρά φωτοβολταϊκά στέγης, ωστόσο οι συμβάσεις αυτές σύντομα παραβιάστηκαν και οι τιμές μειώθηκαν έως 40%, 2) νοικοκυριά παγιδεύτηκαν στις συμβάσεις της ΔΕΗ και σήμερα πολλοί δυσκολεύονται να κάνουν απόσβεση ή άλλοι έχουν ακόμα και ζημία, ανάμεσά τους άνεργοι και δανειολήπτες, 3) χιλιάδες νοικοκυριά με Φ/Β στέγης βρίσκονται στα δικαστήρια, 4) τα Φ/Β στέγης αν και πλεονεκτούν έναντι των μεγάλων έργων ΑΠΕ στην ανάπτυξη της πράσινης ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος, ελάχιστα εγκαθίστανται σήμερα λόγω των μη εύστοχων και ικανοποιητικών κινήτρων, 5) τα Φ/Β στέγης είναι ιδανικά για να συνδυαστεί η ενεργειακή με την κοινωνική πολιτική.

Αξιότιμε Πρωθυπουργέ κ. Κυριάκο Μητσοτάκη 

Η κυβέρνησή σας καταβάλλει προσπάθειες ώστε με δίκαιο τρόπο να υποστηριχθούν κοινωνικά στρώματα που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Με αυτούς που έχουν πέσει και οικονομικά θύματα, τι θα γίνει;;;

Το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού για τις ΑΠΕ αποκαταστάθηκε και μάλιστα πλέον εγκαθίστανται νέες ΑΠΕ (πάρκα φωτοβολταϊκών και ανεμογεννήτριες). Από την άλλη, όμως, τα μικρά φωτοβολταϊκά στέγης (Φ/Β στέγης) αποτέλεσαν οικονομικές παγίδες για χιλιάδες μικρομεσαία νοικοκυριά. Επιπλέον, παρά τα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματά τους σε σύγκριση με τα πάρκα, τα Φ/Β στέγης έχουν εγκαταλειφτεί και δεν δίνονται ικανοποιητικά κίνητρα για την εγκατάσταση νέων Φ/Β στέγης. Συγκεκριμένα:

Α) Υποστηρίζεται ότι η παραβίαση των συμβάσεων δικαιολογείται και οφείλεται στο υψηλό κόστος για το υποστηρικτικό σύστημα των ΑΠΕ και την οικονομική κρίση.

Το κράτος πρότεινε αυτές τις συμβάσεις στους πολίτες εν μέσω οικονομικής κρίσης (2011-2012 τοποθετήθηκαν τα περισσότερα Φ/Β στέγης) και θα έπρεπε να τιμήσει την υπογραφή του. Οι μηχανισμοί στήριξης για τα Φ/Β στις στέγες δεν περιελάμβαναν καμία αρχική επιδότηση ή απαλλαγή φόρου στην προμήθεια του ακριβού εξοπλισμού και της εγκατάστασης. Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες επιβαρύνθηκαν με ένα παράβολο 1000-1300 ευρώ προς το κράτος, την υποχρεωτική αγορά ηλιακού θερμοσίφωνα, και βεβαίως πολλά έξοδα για τις απαιτήσεις της ΔΕΗ, και άλλα έργα στις σκεπές των οικιών τους οι οποίες και δεσμεύτηκαν από τη Φ/Β εγκατάσταση για 25 έτη (ενοικίαση και πώληση της οικίας καθίστανται πρακτικά ανέφικτες). Το αρχικό κόστος ήταν υψηλό και κυμαίνονταν από 20-40.000 ευρώ. Ο μόνος μηχανισμός στήριξης είναι η «εγγυημένη τιμή» πώλησης που παραβιάστηκε μόλις ένα με τρία έτη μετά από την υπογραφή των συμβάσεων το 2014.

Ωστόσο ενοχοποιούν τα Φ/Β στις στέγες των μικρομεσαίων πολιτών για την επιβάρυνση του Ειδικού Λογαριασμού για τις ΑΠΕ, απ’ όπου πληρώνονται όλες οι ΑΠΕ, ενώ βεβαίως δεν αναφέρεται ότι:

  • Ο Ειδικός Λογαριασμός για τις ΑΠΕ υποστήριζε και μεγάλες ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο (που δεν είναι ΑΠΕ).
  • Τα Φ/Β στέγης παράγουν μόλις το 5% της συνολικής ενέργειας των ΑΠΕ, επιπλέον αυτό το όφελος μοιράζεται σε 42.000 νοικοκυριά, δηλαδή σε περισσότερους από 150.000 πολίτες, επιτελώντας έτσι και έναν κοινωνικό ρόλο.

Σύμφωνα με Μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με τίτλο: «Αποτίμηση της κοινωνικής ωφελιμότητας των οικιακών φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων στο πλαίσιο του ελληνικού μηχανισμού στήριξης των ΑΠΕ» με επιστημονικό υπεύθυνο τον Καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Δρ Δημήτριο Καλιαμπάκο: 1) οι αποδόσεις των Φ/Β στέγης με τις συμπεφωνημένες τιμές (αναγραφόμενες «εγγυημένες» τιμές πριν τη μείωση του 2014) ήταν εύλογες, με βάση το επενδυτικό κλίμα της περιόδου, και όχι υπερβολικές, 2) μετά τη μείωση της εγγυημένης τιμής τα οικονομικά αποτελέσματα πολλών Φ/Β στέγης πρακτικά μηδενίζονται ή ακόμη καθίστανται και ζημιογόνα για τα νοικοκυριά.

Δεν μπορεί ένα νοικοκυριό να δεσμεύει το σπίτι του για 25 έτη, να πληρώνει επιπλέον εργασίες, να διαμορφώνει το γύρω χώρο ώστε να μη σκιάζεται η εγκατάσταση, να τη συντηρεί από κινδύνους (άνεμο, πυρκαγιές, χαλάζι), να πληρώνει ασφάλεια και τελικά να κερδίζει μόνο 4.673,1 ευρώ στα 25 έτη ή να ζημιώνεται από πάνω με -8.393,9 ευρώ. Υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις σύμφωνα με τη μελέτη του ΕΜΠ.

Συνεχίζει η Μελέτη του ΕΜΠ: «Αν οι όροι αυτοί ήταν γνωστοί τη στιγμή που το νοικοκυριό αποφάσιζε, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα προχωρούσε στην εγκατάσταση αυτή. Η εκ των υστέρων αλλαγή των όρων πρακτικά «παγίδευσε» σε μια επένδυση νοικοκυριά, με την έννοια ότι δεν μπορούν να μεταβάλλουν την απόφασή τους με βάση τα νέα δεδομένα. Η αλλαγή των όρων αυτών, σε συνθήκες μάλιστα εκτεταμένης δανειοληψίας, μέσω της οποίας υλοποιήθηκε μεγάλος αριθμός των εγκαταστάσεων Φ/Β στέγης, οδηγεί σε επαχθή και δυσανάλογη ζημία τα νοικοκυριά αυτά».

Β) Επικαλείται η δίκαιη κατανομή των βαρών και η εξασφάλιση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων…. και η ομογενοποίηση των αποδόσεων

Τελικά πρέπει να διαχειρίζονται τα Φ/Β στέγης μαζί με τις εταιρείες των πάρκων ΑΠΕ;;; Όταν η πολιτεία έδινε κίνητρα για την εγκατάσταση Φ/Β στέγης υποστήριζε ότι: «Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα, ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά» (1, 2).

Σήμερα ο ειδικός αυτός χαρακτήρας έχει απεμποληθεί. Έχει παγώσει το ειδικό πρόγραμμα των Φ/Β στέγης, κανένα πλέον δεν εγκαθίσταται σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες ΑΠΕ. Πού είναι ο εκδημοκρατισμός στην παραγωγή της ενέργειας;;; Πού είναι η ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον;;; Γιατί πλέον αυτή η αδιαφορία για τα πλεονεκτήματα των Φ/Β στέγης;;;

Η Μελέτη του ΕΜΠ αναφέρει ότι η αποτίμηση των θετικών εξωτερικοτήτων που παράγουν τα Φ/Β στέγης δίνει τη δυνατότητα να φανούν σημαντικές αδυναμίες του μηχανισμού στήριξης των ΑΠΕ. Ο μηχανισμός αυτός θα έπρεπε να παίρνει υπόψη του τα ειδικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη που δημιουργεί κάθε τεχνολογία ΑΠΕ, και τις δυσκολίες εγκατάστασης, ενώ αποδεικνύεται ότι δεν το κάνει. Ακατανόητο είναι επίσης το γεγονός πως, με το Νόμο 4254 σε ένα πάρκο των 500 KW που συνδέθηκε στις αρχές του 2012 η τιμή της KWh είναι 0,305€, ενώ ένα Φ/Β στέγης που συνδέθηκε την ίδια χρονιά η τιμή της KWh είναι 0,295 €! Επίσης, για αρκετά αγροτικά Φ/Β πάρκα των 100 KW που συνδέθηκαν το 2012-2013 η τιμή της KWh ανέρχεται στα 0,37€, ενώ στα μικρά Φ/Β στέγης η τιμή είναι μικρότερη και πέφτει στα 0,22-0,29€/KWh. Σημειώνεται ότι τα Φ/Β στέγης δεν δεσμεύουν και δεν υποβαθμίζουν περιβαλλοντικά γεωργικές και δασικές εκτάσεις, όπως επίσης ότι η κλίση και ο προσανατολισμός δεν είναι συνήθως άριστος όπως στα πάρκα.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία του Μηνιαίου Δελτίου Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ&ΣΗΘΥΑ του ΛΑΓΗΕ ΑΕ (http://www.lagie.gr/systima-eggyimenon-timon/ape-sithya/miniaia-deltia-eidikoy-logariasmoy-ape-sithya/) ότι ενώ η συνολική ισχύς των Φ/Β στέγης από το 2014 έως σήμερα παρέμεινε σταθερή, αντίθετα των μεγάλων Φ/Β πάρκων αυξήθηκε από 2076MW σε 2121MW, ιδίως το τελευταίο διάστημα. Παράλληλα, η Χρέωση Προμηθευτή αποκατάστησε το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.

Άρα, τα Φ/Β στέγης των χιλιάδων νοικοκυριών εγκαταλείφτηκαν, ενώ την ίδια ώρα προωθείται η εγκατάσταση μεγάλων Φ/Β πάρκων και ανεμογεννητριών.

Συγκεκριμένα, παρά τα γνωστά και σοβαρά πλεονεκτήματα των Φ/Β στέγης (όχι φόρτιση, κορεσμός και απώλειες στο δίκτυο μεταφοράς, μη δέσμευση καλλιεργήσιμης γης, αλλοίωση τοπίου, στήριξη νοικοκυριών) αμείβονται σήμερα από το Ειδικό Πρόγραμμα Στεγών με 8λεπτά/kwh (Υ.Α.Π.Ε./Φ1/1289/9012 ΦΕΚ1103 2/5/2013), αυτό σημαίνει απόσβεση σε 10 με 12 έτη, ενώ τα πάρκα με 6,5-7,5λεπτά αποσβένουν στα 6έτη!!!

Στην περίπτωση της Αυτοπαραγωγής με Ενεργειακό Συμψηφισμό (Net Metering Ν.4513/2018, ΦΕΚ 9Α/23-1-2018) η συμμετοχή είναι μικρή διότι την επιπλέον ενέργεια την παίρνει η ΔΕΗ δωρεάν!!! Λίγα είναι τα νοικοκυριά που έχουν μεγάλη κατανάλωση >10.000kwh/έτος ώστε να υπάρχει κάποιο όφελος. Ειδικότερα, για να συμβεί μεγάλη κατανάλωση συνδυάζεται το Φ/Β και με συσκευές κατανάλωσης, όπως αντλία θερμότητας, air-condition όπου το συνολικό κόστος Φ/Β και λοιπού εξοπλισμού θα ανέρθει στα 12.000-15.000ευρώ και έτσι η απόσβεση γίνεται και σε αυτήν την περίπτωση σε 10 και πλέον έτη.

Άρα το Φ/Β Στέγης δεν είναι καθόλου ελκυστική επιλογή. Αυτό αποδεικνύεται από τα κάτωθι στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ https://www.deddie.gr/el/themata-stathmon-ape-sithia/ για τον αριθμό των εγκαταστάσεων Φ/Β στέγης που ενεργοποιήθηκαν σε κατοικίες:

Περίοδος Αριθμός εγκαταστάσεων
Ειδικό Πρόγραμμα Στεγών 2009 – 2012 48.400
Ειδικό Πρόγραμμα Στεγών 2013 4.204
Ειδικό Πρόγραμμα Στεγών 2014 – 2019 170
Αυτοπαραγωγοί με Συμψηφισμό 2015 – 2019 1.056

 

Γ) Αναφέρεται ότι οι μεσοσταθμικές μειώσεις είναι μικρές για τα Φ/Β στέγης

Άστοχη προσέγγιση, το κάθε νοικοκυριό αποτελείται από πολίτες και δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται σαν μέσοι όροι. Το ότι κάποια Φ/Β στέγης δεν υπέστησαν μείωση της εγγυημένης τιμής δεν απαλύνει το πρόβλημα των υπολοίπων ιδιοκτητών που υπέστησαν σοβαρές περικοπές. Περίπου μία στις πέντε εγκαταστάσεις έχει μείωση της τάξης του 40%! Μήπως όμως και αυτή η άδικη κατανομή της μείωσης ευελπιστεί να διασπάσει τους 42.000 ιδιοκτήτες με το να αφήνει και κάποιους ανεπηρέαστους και μετά τσουβάλιασμα με μέσους όρους;

Επιπρόσθετα, πάσχει ακόμα και το κριτήριο με το οποίο χωρίστηκαν τα Φ/Β στέγης σε τρίμηνα και έγιναν οι διάφορες μειώσεις. Η σύνδεση των Φ/Β στέγης (δηλ ημερομηνία που τέθηκαν σε λειτουργία) καθυστερούσε ένα με τρεις μήνες. Αποτέλεσμα ήταν ότι ιδιοκτήτες που εγκατέστησαν το Φ/Β την ίδια ημερομηνία να έχουν διαφορετική μείωση με υπαιτιότητα της ΔΕΗ. Συνεπώς, το να λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία σύνδεσης και όχι η ημερομηνία που δηλώθηκε ετοιμότητα από τον ιδιοκτήτη (υποβολή αίτησης ενεργοποίησης) αποτελεί σοβαρό ατόπημα.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Παρακαλούμε για την παρέμβασή σας, διότι τα κοινωνικά προβλήματα που προκαλούνται είναι πολλά. Μερικοί ιδιοκτήτες πληρώνουν μέρος του δανείου του σπιτιού τους από τα έσοδα του Φ/Β στέγης. Άλλοι μάλιστα σύναψαν συμβάσεις με κατασκευαστικές εταιρίες όπου μέρος της αγοράς του σπιτιού αποπληρώνεται από το Φ/Β στέγης που παράλληλα τοποθετήθηκε.

Επίσης τα Φ/Β στέγης είναι ιδανικά για να συνδυαστεί η ενεργειακή με την κοινωνική πολιτική.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

επιζητούμε τη δίκαιη επίλυση του ζητήματος.

Με ιδιαίτερη τιμή

Το Διοικητικό Συμβούλιο ΠΑΣΥΦΩΣ

Και οι 15.064 προσυπογράφοντες ιδιοκτήτες Φ/Β στέγης και πολίτες

  1. Εγκύκλιος 1078580/6637/491/B0014 (6-8-2009), “Φορολογική αντιμετώπιση της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων μέχρι 10 kWp σε κτιριακές εγκαταστάσεις κατοικιών ή πολύ μικρών επιχειρήσεων: http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=Xwq0cFMWAzU%3d&tabid=541
  2. ΥΠΕΚΑ: Διευκρινίσεις για τα μέτρα στον κλάδο φωτοβολταϊκών: http://www.naftemporiki.gr/finance/story/359038/ypeka-dieukriniseis-gia-ta-metra-ston-klado-fotoboltaikon

Ονοματεπώνυμο: *
Επάγγελμα (προαιρετικό):

Συμφωνώ ότι στην Ελλάδα, στη χώρα του ήλιου, ο ήλιος θα πρέπει πρωτίστως να αξιοποιείται από τους Έλληνες μικρομεσαίους και πρωτίστως μέσω των Φ/Β στέγης.

Συμφωνώ με την επιστολή-διαμαρτυρία και επιθυμώ ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φ/Β Στέγης να τη στείλει στον Πρωθυπουργό με την κοινοποίηση του ονοματός μου.

 

    

Comments are closed.